Sander op Curaçao

Verkiezingtoerisme op Curaçao?

Twee weken na de WK-finale kom ik op straat een groepje lokale jongeren tegen in oranje shirts. Vol verbaasd kijk ik de groep na. ‘Zou de Oranjekoorts hier zo hoog zijn dat Curaçaoënaars weken na de verloren WK-finale nog laten zien dat ze het Nederlands elftal aanhangen?' vraag ik me af.

Navraag bij collega's leert me dat deze oranjeliefde helemaal niets met voetbal heeft te maken. Het groepje locals wil duidelijk maken dat de FOL(Frente Obrero Liberashon) van lijsttrekker Anthony Godett hun favoriete politieke partij is. Zo heeft iedere partij zijn eigen kleur. Heerlijk herkenbaar voor het volk en campagnetechnisch gezien erg praktisch. De FOL fanatici zijn er vroeg bij, op dit moment duurt het nog een maand voordat het 27 augustus is, de dag van de Eilandsraadverkiezingen. Historische verkiezingen, want hieruit wordt duidelijk welke politici de eer krijgt om de geschiedenis in te gaan als allereerste premier van het nieuwe land Curaçao.

Forza Kòrsou
Dat de verkiezingen voor de eerste regering van het land Curaçao belangrijk zijn, is ook duidelijk te zien bij de automobilisten. Net zoals het op het eiland gebruikelijk is om tijdens het WK je auto te versieren met vlaggetjes van je favoriete land, is het op Kòrsou normaal om in de aanloop naar verkiezingen rond te rijden met vlaggetjes van je favoriete partij. Zo weet iedereen van elkaar wat zijn partido is.

Caribisch openluchtfeest

In Nederland gaat het er bij verkiezingscampagnes vaak rustig en formeel aan toe. Dat is op de Antillen wel anders, helemaal een paar dagen voor de verkiezingen! Dan organiseren de partijen een feest voor heel het volk, zeg maar het slotstuk van de campagne. Het is dat iedereen in het shirt van zijn favoriete partij rondloopt, anders zou je zeggen dat je bent beland bij een gigantisch Caribisch openluchtfeest. Na urenlange opzwepende muziek is het aan het einde van de avond tijd voor de lijsttrekkers om het volk vol passie en zweet toe te spreken. Alsof hun leven er van afhangt toveren Emily de Jongh-Elhage van de PAR (Partido Antiá Restrukturá) en Gerrit Schotte van de nieuwe partij MFK (Movement Futuro Kòrsou) nog één keer al hun charismatische en verbale trucs tevoorschijn. Op de achtergrond klappen en schreeuwen de fanatieke partijaanhangers met wapperende vlaggetjes hun politieke held toe. Nee, het is wel duidelijk dat Caribbean people veel meer temperament hebben dan die stijve Nederlanders.

Nieuwe toerismetak
Doodzonde dat de verkiezingen in Nederland bij het volk eigenlijk nauwelijks tot de verbeelding spreken. Misschien moet het Curaçao Tourism Board maar eens een nieuwe tak van toerisme introduceren. Na rijbewijs-, Amstel Curaçao Race- en Curaçao North Sea Jazz-toerisme lijkt me verkiezingtoerisme een prima opvolger!

Wendy

Dat klinkt inderdaad een stuk beter dan dat saaie gebeuren hier.. wat overigens ook niet eens werkt wat we zijn nog steeds kabinetsloos..

Jan Hein de Gruijter

Hoi Sander,
ik lees met plezier je verhalen.
Het klinkt heel carnavalesk allemaal. Maar wat zijn de programma's van de diverse partijen? Wat zijn de belangrijkste verkiezingsthema's? Kan het eiland gaan rekenen op een nek-aan-nekrace tussen kandidaten en partijen?
Veel dringt er inderdaad nog niet door tot Nederland. Maar misschien komt dat nog.

Hartelijke groeten,
Jan Hein